Per Víctor Pallàs i Arisa
ART DEL SEGLE XX: MEMÒRIA PERSONAL
Ens anem atansant cap a port. La navegació ha estat llarga i, diria, profitosa. Però hi ha un darrer port, encara, on recalar, reposar i recuperar forces (fent-hi, potser, també una partida descacs). Amaro al moll de la Mariona MILLÀ: mirada profunda, traç definitiu i bruna; bruna en la nit com ho fou aquella nit, ara llunyana, que semparava en aquella llum negra a partir de la qual tots els colors sexaltaven. Mariona diversa que sescapoleix com un gat feréstec i mirant de trascantó no ho són, així, tots els gats? o que, atenta, esbossa el bellugueig dels coloms a terra o el bellugueig del ratolí. Mariona que glossa lanimal urbà barceloní, que «ha sublimat en color i traç el gest desesperat, abatut o exagerat de lanimal vençut pel pes de la ciutat, sempre impersonal, llunyana, insensible i cruel per a aquests éssers abandonats». Traç i gest desesperat, deixeu-me afegir, que recupera la tradició del dibuix danimals dun precedent il·lustre: qui no recorda la mirada inquisitiva tan humana dun ximpanzé o els apunts dànecs virolats de BÉCQUER?. Traç i gest desesperat i vigorós, carregat de vida que batega incessant, indeturable i voraç: com les dents que apunten afinades dels rostres de les criatures de MILLÀ: VIDA, en majúscules. Vida com la que es desprèn del memorable Crit de MUNCH, «enderroc de les barreres entre la caricatura i el gran art». O vida, finalment, que degota dun llibre tan insòlit, tan delicadament desvergonyit o tan suggerent com el Sàvia Diotima (erotisme íntim) a partir del qual Mariona MILLÀ deslliura tot el seu immens cabal creatiu a través de la interpretació del que, des de lorigen de les espècies, mou el món: el sexe. Manuel DE PEDROLO li ho saludà en versos aparentment blancs (cinc quintets de metre llarg).
Club damics de la UNESCO de Barcelona
11 de gener de 1999
Per
Mariona Millà – (2010-02-05)